Všeobecná zdravotná poisťovňa - Úvodná stránka Všeobecná zdravotná poisťovňa - Úvodná stránka

Prepoistiť sa

S nami budete mať zdravie vždy po ruke. Vyplňte prihlášku a všetko ostatné nechajte na nás.

Chcem sa prepoistiť

Odber noviniek

Novinky z oblasti zdravotného poistenia, informácie o zmenách zákonov, výhodách a zľavách pre poistencov, vyplňte, prosím, registračný formulár.

Všeobecná zdravotná poisťovňa výrazne skracuje čakacie lehoty na operácie: počet návrhov s prekročeným termínom klesol o 41 %

29.07.2025

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) zaznamenala významný posun v skracovaní čakacích lehôt na plánované medicínske zákroky. Kým koncom roka 2024 evidovala 17 167 návrhov prekračujúcich stanovenú maximálnu čakaciu dobu, k polovici júla 2025 sa tento počet znížil na 10 116, čo predstavuje pokles o viac ako 41 %. Finančný limit zo strany poisťovne je pritom dôvodom prekročenia maximálne stanovenej čakacej doby len v 8 % z celkového počtu návrhov prekračujúcich lehotu.

„Výrazné zníženie počtu prekročených lehôt je výsledkom systematickej práce a efektívneho riadenia zdrojov. Našou prioritou je zabezpečiť dostupnú zdravotnú starostlivosť pre takmer 3 milióny poistencov, pričom dbáme na to, aby naliehavé prípady boli vždy riešené prioritne," uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ VšZP Matúš Jurových.

Štátna poisťovňa ide proti trendu

VšZP dosahuje pozitívne výsledky v znižovaní počtu čakajúcich pacientov na zákroky so stanovenou maximálnou čakacou dobou. Údaje Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) ukazujú, že štátnej poisťovni sa podarilo výrazne znížiť počet návrhov prekračujúcich čakaciu dobu na plánované operácie o viac ako 41 %. V medzimesačnom porovnaní sa zároveň znížil aj počet návrhov na zákroky so stanovenou maximálnou čakacou lehotou.

„VšZP má dlhoročné skúsenosti s vekovo staršími a chronicky chorými poistencami. Zásadné zlepšenie v tejto oblasti považujeme za úspech. Zároveň si však uvedomujeme rozdiely v jednotlivých regiónoch, ktoré si vyžadujú systematickú spoluprácu s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti,“ vysvetlil Jurových.

Ako ďalej doplnil: „Analýzy ukazujú, že prekročenie maximálne stanovenej čakacej doby z dôvodu finančného limitu poisťovne sa týka len 8 % celkového počtu návrhov prekračujúcich lehotu. To dokazuje, že VšZP má správne nastavené procesy a efektívne spolupracuje s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, pričom berie do úvahy reálny výkon poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Kľúčom k úspechu je transparentná komunikácia a pravidelné monitorovanie situácie v jednotlivých regiónoch."

Priemerná čakacia doba je necelé dva mesiace

Aktuálna priemerná čakacia doba na všetky medicínske služby so stanovenou lehotou časovej dostupnosti predstavuje na Slovensku 58,53 dní. Najdlhšie sa čaká v Žilinskom a Banskobystrickom kraji.

Medzi najpočetnejšie výkony patria:

  • Extrakcia a implantácia šošovky (51 000 návrhov)
  • Operácia hernie/pruhu (14 000 návrhov)
  • Totálna endoprotéza kolenného kĺbu (13 000 návrhov)

Dôležité je zdôrazniť, že všetky tieto zákroky, nahlásené ako plánovaná zdravotná starostlivosť, patria medzi nenaliehavé operácie. Pri všetkých je priemerná čakacia doba kratšia ako vyhláškou stanovená maximálna lehota. V kontexte čakacích dôb je nutné zdôrazniť, že nejde o život ohrozujúce stavy, kde by odklad znamenal fatálne zlyhanie systému. Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti má možnosť vyhodnotiť stav pacienta ako akútny a zákrok vykonať ihneď.

Personálne kapacity ako hlavná výzva

Analýza príčin prekročenia lehôt odhalila, že za 32 % prípadov môžu personálne kapacity na strane poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Druhým najčastejším dôvodom (27 %) sú okolnosti na strane samotného pacienta, kedy sa napr. dožaduje konkrétneho lekára alebo z iných osobných dôvodov požaduje neskorší termín zákroku.

Dáta vyžadujú „vyčistenie"

K 14. júlu 2025 bolo celkovo spracovaných 422 755 návrhov na plánovanú zdravotnú starostlivosť u 261 490 poistencov, čo znamená, že jeden pacient môže mať viacero návrhov súčasne. Problémom zostáva, že mnohí poskytovatelia zdravotnej starostlivosti si neplnia povinnosť aktualizovať systém, resp. že po ukončení hospitalizácie nevyradia návrh zo zoznamu čakajúcich pacientov. Takýchto nevyradených návrhov je aktuálne až 13 038. Zároveň, z uvedeného celkového počtu návrhov čakacích listín VšZP v skutočnosti eviduje nesúhlas poistencov s prekročenou lehotou časovej dostupnosti len v 60-tich návrhoch.

VšZP má na trhu plánovanej zdravotnej starostlivosti približne 61 %-ný podiel, čo zodpovedá jej podielu na celkových úhradách za poskytnutú starostlivosť. Poisťovňa aktuálne pracuje na začlenení výstupov z čakacích listín do hodnotenia kvality poskytovateľov.

„Dosiahnuté výsledky v skracovaní čakacích lehôt potvrdzujú, že naša stratégia funguje. Budeme pokračovať v nastolenom trende a verím, že do konca roka 2025 sa nám podarí ešte viac znížiť počet prekročených lehôt. Poistenec je a vždy bude na prvom mieste," uzavrela členka predstavenstva VšZP Denisa Slivková.

Najnovšie správy

Všetky správy