Všeobecná zdravotná poisťovňa - Úvodná stránka Všeobecná zdravotná poisťovňa - Úvodná stránka

Prepoistiť sa

S nami budete mať zdravie vždy po ruke. Vyplňte prihlášku a všetko ostatné nechajte na nás.

Chcem sa prepoistiť

Odber noviniek

Novinky z oblasti zdravotného poistenia, informácie o zmenách zákonov, výhodách a zľavách pre poistencov, vyplňte, prosím, registračný formulár.

Nepočujúcim chýbajú dostupné služby aj tlmočníci, VšZP má pre sluchovo znevýhodnených praktickú službu

26.09.2025

Na Slovensku má určitú formu poruchy sluchu približne 250 000 ľudí. K nepočujúcim alebo k nedoslýchavým sa zaraďuje 105 000 z nich. Z toho viac ako 39-tisíc sú poistenci Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Asociácia Nepočujúcich Slovenska upozorňuje na viaceré problémy ľudí so sluchovým hendikepom pri príležitosti Medzinárodného dňa nepočujúcich. Všeobecná zdravotná poisťovňa prináša konkrétne riešenia aj pre týchto poistencov. Online tlmočník je už dostupný na každej pobočke.

Nepočujúci a ľudia s poruchami sluchu sa každodenne stretávajú s rôznymi prekážkami a problémami, ktoré objasňuje Asociácia Nepočujúcich Slovenska (ANEPS). „V prvom rade ide o komunikačnú a informačnú bariéru, menej pracovných príležitostí a tiež celkový nedostatok služieb pre sluchovo znevýhodnených,“ vyjadrila sa prezidentka ANEPS Jana Barčák Filipová, ktorá za jeden z kľúčových problémov považuje nedostatok tlmočníkov do posunkového jazyka. Ako uviedla, aktuálne je na Slovensku približne 25 certifikovaných tlmočníkov.

„Ako najväčšia zdravotná poisťovňa ideme príkladom a vo všetkých našich pobočkách máme k dispozícii bezplatnú službu „online tlmočník“ do posunkovej reči. Vďaka nej sa naši sluchovo znevýhodnení poistenci môžu ľahko dorozumieť s pracovníkom pobočky, prostredníctvom prekladu hovoreného slova do posunkového jazyka,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Všeobecnej zdravotnej poisťovne Matúš Jurových.

Tlmočenie do posunkovej reči sa deje v reálnom čase a tlmočník je pre poistenca k dispozícii počas celej návštevy v pobočke VšZP. S tlmočníkom sa poistenec spojí jednoducho online buď prostredníctvom tabletu, alebo môže využiť QR kódy na plagátoch, ktoré na službu v pobočke upozorňujú. Po spustení aplikácie bude k dispozícii na linke tlmočník, ktorý preloží rozhovor medzi klientom a klientskym pracovníkom v posunkovej reči. Tlmočníci sú k dispozícii každý pracovný deň od 8.00 do 16.00 hodiny. Pracovníci VšZP sú na takýto spôsob komunikácie po absolvovaní odborného školenia dôkladne pripravení.

Odbornú pomoc pre klientov so sluchovým hendikepom online zabezpečujú pracovníci z občianskeho združenia Centrum bezbariérovej komunikácie.

Najväčšia zdravotná poisťovňa na Slovensku má k dispozícii tlmočníka do posunkovej reči aj na svojich tlačových konferenciách. „Témy, s ktorými prichádzame, sú celospoločenské, preto je dôležité, aby k nim mal prístup úplne každý náš poistenec,“ dodal Jurových.

Foto tlmočník

Najnovšie správy

  • Slováci menia prístup k antibiotikám: Nový prieskum ukázal výrazný pokles ich spotreby

    22.09.2025

    Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) v apríli spustila vzdelávaciu kampaň pre odbornú aj širokú verejnosť, zameranú na zodpovedné užívanie antibiotík. Aktuálna analýza poisťovne potvrdila štatisticky významný efekt tejto osvety. Spotreba antibiotík na Slovensku sa výrazne znížila. V porovnaní s minulým rokom v mesiacoch máj až júl klesol počet poistencov s predpísanými antibiotikami na respiračné infekcie o 41-tisíc a počet predpísaných balení antibiotík o 52-tisíc. Pozitívny trend v racionálnom prístupe k užívaniu antibiotík je obzvlášť výrazný u detí, kde sa znížila preskripcia týchto liekov až o tretinu.

    Čítajte viac

Všetky správy