Nepočujúcim chýbajú dostupné služby aj tlmočníci, VšZP má pre sluchovo znevýhodnených praktickú službu
26.09.2025
Na Slovensku má určitú formu poruchy sluchu približne 250 000 ľudí. K nepočujúcim alebo k nedoslýchavým sa zaraďuje 105 000 z nich. Z toho viac ako 39-tisíc sú poistenci Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Asociácia Nepočujúcich Slovenska upozorňuje na viaceré problémy ľudí so sluchovým hendikepom pri príležitosti Medzinárodného dňa nepočujúcich. Všeobecná zdravotná poisťovňa prináša konkrétne riešenia aj pre týchto poistencov. Online tlmočník je už dostupný na každej pobočke.
Nepočujúci a ľudia s poruchami sluchu sa každodenne stretávajú s rôznymi prekážkami a problémami, ktoré objasňuje Asociácia Nepočujúcich Slovenska (ANEPS). „V prvom rade ide o komunikačnú a informačnú bariéru, menej pracovných príležitostí a tiež celkový nedostatok služieb pre sluchovo znevýhodnených,“ vyjadrila sa prezidentka ANEPS Jana Barčák Filipová, ktorá za jeden z kľúčových problémov považuje nedostatok tlmočníkov do posunkového jazyka. Ako uviedla, aktuálne je na Slovensku približne 25 certifikovaných tlmočníkov.
„Ako najväčšia zdravotná poisťovňa ideme príkladom a vo všetkých našich pobočkách máme k dispozícii bezplatnú službu „online tlmočník“ do posunkovej reči. Vďaka nej sa naši sluchovo znevýhodnení poistenci môžu ľahko dorozumieť s pracovníkom pobočky, prostredníctvom prekladu hovoreného slova do posunkového jazyka,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Všeobecnej zdravotnej poisťovne Matúš Jurových.
Tlmočenie do posunkovej reči sa deje v reálnom čase a tlmočník je pre poistenca k dispozícii počas celej návštevy v pobočke VšZP. S tlmočníkom sa poistenec spojí jednoducho online buď prostredníctvom tabletu, alebo môže využiť QR kódy na plagátoch, ktoré na službu v pobočke upozorňujú. Po spustení aplikácie bude k dispozícii na linke tlmočník, ktorý preloží rozhovor medzi klientom a klientskym pracovníkom v posunkovej reči. Tlmočníci sú k dispozícii každý pracovný deň od 8.00 do 16.00 hodiny. Pracovníci VšZP sú na takýto spôsob komunikácie po absolvovaní odborného školenia dôkladne pripravení.
Odbornú pomoc pre klientov so sluchovým hendikepom online zabezpečujú pracovníci z občianskeho združenia Centrum bezbariérovej komunikácie.
Najväčšia zdravotná poisťovňa na Slovensku má k dispozícii tlmočníka do posunkovej reči aj na svojich tlačových konferenciách. „Témy, s ktorými prichádzame, sú celospoločenské, preto je dôležité, aby k nim mal prístup úplne každý náš poistenec,“ dodal Jurových.

Najnovšie správy
-
Všeobecná zdravotná poisťovňa eviduje 27-tisíc prípadov zhubných nádorov močovo-pohlavného systému. Urológa navštívi len každý 10-ty muž.
05.11.2025
Hoci muži žijú v priemere o niekoľko rokov kratšie ako ženy, k lekárovi prichádzajú často až vtedy, keď sa objavia vážnejšie príznaky.
Analýza hospodárenia Všeobecnej zdravotnej poisťovne: Od deficitu 355 miliónov k vyrovnanému rozpočtu
03.11.2025
Všeobecná zdravotná poisťovňa zverejňuje komplexnú analýzu hospodárenia za obdobie rokov 2020 až 2025. Analýza hospodárenia VšZP za posledných päť rokov dokumentuje postupnú stabilizáciu najväčšej zdravotnej poisťovne na Slovensku.