Všeobecná zdravotná poisťovňa - Úvodná stránka Všeobecná zdravotná poisťovňa - Úvodná stránka

Prepoistiť sa

S nami budete mať zdravie vždy po ruke. Vyplňte prihlášku a všetko ostatné nechajte na nás.

Chcem sa prepoistiť

Odber noviniek

Novinky z oblasti zdravotného poistenia, informácie o zmenách zákonov, výhodách a zľavách pre poistencov, vyplňte, prosím, registračný formulár.

Najčastejšie otázky a odpovede

Ako mám zasielať návrhy do ZP?

Návrh na plánovanú starostlivosť sa zasiela cez ePobočku. Je potrebné kliknúť na „+Dávka“ a vybrať požadovaný súbor. Následne kliknúť na „Nastaviť fakturačné údaje“ aby sa priradil PZS. Dávku skontrolovať kliknutím na „?Skontrolovať“. Ak je v poriadku, tak podať kliknutím na „Podať“. Ak je dávka chybná, ePobočka Vám neumožní dávku podať. Je potrebné si skontrolovať chybový protokol a chybné údaje opraviť. Dávku po oprave odošlete nanovo.

Obrazovka ePobočky: Riadok s tlačidlami

Dávka musí byť v štruktúre, podľa Metodického usmernenia MZ SR. V jednej dávke je možné poslať viac záznamov (návrhov na plánovanú zdravotnú starostlivosť) naraz. Dávka musí byť odoslaná do poisťovne najneskôr do nasledujúceho pracovného dňa od vystavenia návrhu.

Po vystavení návrhu ZP pridelí dátum „objednania zdravotnej starostlivosti“?

Nie. Predpokladaný dátum poskytnutia plánovanej starostlivosti určuje PZS, podľa svojich technických a personálnych kapacít, pre každú medicínsku službu.

Je potrebné zasielať návrhy na plánovanú starostlivosť do ZP poštou, ak boli zaslané v dávke 998?

Nie, návrhy sa zasielajú iba elektronicky, cez ePobočku, dávkou 998. Zmeny je možné vykonať na strane PZS v rozsahu, ktorý určuje zákon 540/2021 Z. z. o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti a oznámiť do ZP rovnako cez dávku 998.

Ako mám pracovať s návrhom, keď zmenou kategorizácie ústavnej zdravotnej starostlivosti zanikla alebo sa vytvorila nová medicínska služba?

Ak zmenou kategorizácie ústavnej starostlivosti zanikne medicínska služba, existujúce návrhy sa nevyraďujú k dátumu zániku, ale zostávajú zaradené až kým nedôjde k poskytnutiu plánovanej zdravotnej starostlivosti a následnému vyradeniu, prípadne k vyradeniu bez poskytnutia plánovanej zdravotnej starostlivosti z dôvodu na strane poistenca.

Ak sa zmenou kategorizácie ústavnej zdravotnej starostlivosti vytvára nová medicínska služba, PZS začne vytvárať návrhy na plánovanú zdravotnú starostlivosť na danú medicínsku službu od dátumu platnosti legislatívy.

Ako zmením číslo návrhu, ktoré začína na W alebo na P?

Ak ste zadali návrh s ID návrhu začínajúcim na W (pre návrhy s určenou lehotou časovej dostupnosti) a v návrhu ste zadali medicínsku službu, ktorá nemá určenú lehotu časovej dostupnosti, vrátime Vám návrh ako chybný, nakoľko ID návrhu má začínať na písmeno P. V tomto prípade je návrh prijatý, ale kontrolou 066 je nezaradený a čaká na doplnenie. Chybová hláška z kontroly 066 znie: „Prvé písmeno v ID návrhu nezodpovedá typu návrhu. MS má určenú LČD a chybne začína na P alebo nemá určenú LČD a chybne začína na W“. O tomto stave Vás informujeme odpovednou dávkou 998c. Zmena ID návrhu nie je možná, je potrebné vystaviť nový návrh so správnym ID. Chybný návrh so zle určeným ID bude po 10 dňoch odmietnutý kontrolou 022 s dôvodom: „PZS do 10 dní nedoplnil požadované údaje, VšZP návrh odmieta“ a informácia Vám bude zaslaná odpovednou dávkou 998c.

Rovnaký postup je aj v prípade, že vystavíte návrh s ID začínajúcim na P a zadáte takú medicínsku službu, ktorá má stanovenú lehotu časovej dostupnosti.

Táto chyba nastáva najčastejšie pri zmene kategorizácii ústavnej starostlivosti, keď sa vytvára nová medicínska služba, alebo dôjde k zmene v lehote časovej dostupnosti pri už existujúcej medicínskej službe.

Prečo nemôžem vyradiť návrh, alebo ho inak aktualizovať?

V prípade, že chcete aktualizačnou dávkou zadať dôvod ukončenia, alebo chcete preplánovať predpokladaný dátum poskytnutia plánovanej zdravotnej starostlivosti a Vaša aktualizácia je odmietnutá, môže sa tak stať z viacerých dôvodov:

  1. Návrh, ktorý ste zaslali bol neúplný a vyzvali sme Vás na doplnenie. Ak ste návrh nedoplnili v lehote 10 dní od zaslania výzvy dávkou 998c, návrh je odmietnutý. Odmietnutý návrh môžete mať aj z dôvodu, že ste chybne zadali rodné číslo pacienta, zadali ste program, ktorý nemáte zazmluvnený, alebo ste zadali takú medicínsku službu, ktorú nemáte zazmluvnenú. Na odmietnutý návrh nie je možné zasielať aktualizácie. Ak na takýto návrh zašlete aktualizáciu, kontrolou 033 ste cez dávku 998c informovaný o odmietnutí aktualizácie z dôvodu: „Aktualizovať je možné len návrh v stave P-návrh zaradený do zoznamu“. 
  2. Návrh je v stave D, čiže čaká na doplnenie a doplnenie zasielate aktualizačnou dávkou O. Je potrebné skontrolovať typ dávky, ktorý do poisťovne zasielate. Ak návrh čaká na doplnenie, údaje doplňujete typom dávky D – doplnenie (nie je možné zasielať typ dávky O-aktualizácia). O tomto stave Vás tiež bude informovať kontrola 033 dávkou 998c.
  3. Ak ste návrh vyradili omylom, alebo ste si nevšimli výzvu na doplnenie a po lehote 10 dní bol návrh odmietnutý, nie je možné vykonať v návrhu akúkoľvek zmenu, ani zrušiť vyradenie alebo odmietnutie. Návrh sa považuje za uzavretý. Ak na takýto návrh zasielate aktualizáciu, kontrola 038 Vás bude dávkou 998c informovať o odmietnutí aktualizácie s dôvodom: „Návrh s týmto číslom už evidujeme a je v stave Vyradený/Odmietnutý. Uloženie nového návrhu bude možné len s novým číslom návrhu“. Ak plánovaná starostlivosť nebola poskytnutá a vyžaduje sa v návrhu pokračovať, je potrebné aby ste vytvorili nový návrh s novým ID návrhu na rovnakú MS, Program, poistenca, s rovnakým dátumom poskytnutia plánovanej ZS a v novom návrhu uviedli v položke 33 dátového rozhrania identifikátor predošlého návrhu, teda toho, v ktorom by ste potrebovali pokračovať.

Návrh, ktorý nie je zaradený a čaká na doplnenie, čiže je v stave D, nie je možné stornovať. Stornovať sa môže iba zaradený návrh, teda návrh v stave P.

Prečo nemôže stornovať návrh, ktorý čaká na doplnenie?

Návrh, ktorý čaká na doplnenie a je v stave D, nie je možné vyradiť alebo stornovať, nakoľko takýto návrh nie je zaradený. Vyradiť alebo stornovať je možné iba návrh, ktorý je zaradený, čiže v stave P.

Ak návrh, ktorý čaká na doplnenie do 10 dní nedoplníte, bude automaticky odmietnutý a nie je potrebné ho stornovať.

Ak je návrh odmietnutý, znamená to, že poisťovňa návrh neschválila a nebude ani uhradená platba za výkon?

Ak PZS zašle návrh na plánovanú zdravotnú starostlivosť do poisťovne, neznamená to, že poisťovňa schvaľuje poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti. Poisťovňa schvaľuje alebo odmieta zaradenie návrhu do zoznamu čakajúcich poistencov. Úhrada za poskytnutú plánovanú zdravotnú starostlivosť je vykonávaná na základe zmluvných podmienok medzi PZS a poisťovňou.

Ak sme odmietli návrh z dôvodu nedoplnenia (opravy) povinných položiek v návrhu, neznamená to, že poistencovi nemôže byť poskytnutá plánovaná zdravotná starostlivosť. Poisťovňa iba odmietla zaradenie návrhu do zoznamu čakajúcich poistencov a nie samotné poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti.

Ak je návrh odmietnutý z dôvodu, že PZS nemá zazmluvnený program alebo službu, znamená to, že PZS nemá zazmluvnenú takúto zdravotnú starostlivosť a preto nemá oprávnenie poskytovať túto zdravotnú starostlivosť a nemôže ju ani vykazovať.